עשה ואל תעשה בשמירה על בריאות הברך

תוכן עניינים
למידע נוסף השאירו פרטים נוספים

טיפים לשמירת בריאות הברךהברך היא המפרק הגדול ביותר בגוף. היא גם חשופה לפגיעות רבות, במיוחד בקרב נשים בשל ריבוי שומנים באזור הברך ומסת שריר נמוכה יותר. ברכיים פגועות מובילות לכאבים ומגבילות את התנועה – כל צעד הופך להיות מורגש, במיוחד עליה או ירידה במדרגות.

אמנם חלק ממצב של הברכיים נובע מעליה בגיל ומנטייה גנטית, אך קיימות פעולות שונות בהן נוכל לנקוט או דווקא להימנע, אשר ישמרו על הברכיים מפני שחיקה. מאמר זה סוקר מספר טיפים לפעולות שכדאי לעשות וכאלה שמהן כדאי להימנע.

פעולות שמומלץ לעשות

נעליים מתאימות ומדרסים

נעליים נוחות ואורתופדיות ובמיוחד שימוש במדרסים מתקשר לבעיות מבניות רבות בכפות הרגליים כמו פלטפוס. לנעליים נוחות ומדרסים ישנה גם השפעה רבה על אזורים נוספים הקשורים ליציבה ולתנועה שלנו כמו הברכיים והגב.

נעליים נוחות ומדרסים המותאמים אישית מומלצים לא רק לטיפול בבעיות הקשורות לרגליים ולברכיים אלא גם למניעתן. כדאי להשקיע בנעליים איכותיות ובמדרסים המותאמים אישית על פי מבנה כף הרגל שלכם.

  • למבוגרים ולבעלי בעיה בברכיים: פעילות מתונה

  • לא כל ספורט מתאים לכל אחד. כשמדובר באנשים מבוגרים, חשוב להקפיד על פעילות גופנית שאינה מאמצת מדי ושהתנועות בה אינן דרסטיות.
  • שחיה למשל, היא פעילות מומלצת מאוד כיוון שבמים הברכיים אינן מתמודדות עם נשיאת משקל הגוף אך ספורט זה מחזק אותן מאוד. התאמת הפעילות למצב הפיזיולוגי נכונה כמובן גם לצעירים – לא כל ספורט מתאים לכולם.
  • תכנית אימונים הדרגתית הכוללת חימום

  • אם התחלתם בפעילות גופנית הדבר כמובן מבורך, אך יש לעשות זאת בחכמה ולבנות תכנית אימונים הדרגתית בכדי למנוע עומס כבד מדי על הברכיים ועל כל מערכות הגוף.
  • בנוסף, בכל פעילות ספורטיבית, אך במיוחד בפעולות מאומצות ואינטנסיביות, חשוב לעשות חימום לפחות מספר דקות. החימום ימנע בעיות רבות שיכולות להיווצר במהלך הפעילות כמו קריעת רצועות.

שמירה על משקל גוף תקין – המשקל עימו אמורה הברך להתמודד ללא ספק ישפיע על העומס עימו היא מתמודדת ועל המאמץ המושקע בכך. משקל תקין יקל על העומס, יהפוך את התנועה לקלה יותר, ימנע כאבים והגעה למצב של שחיקת סחוסים.

  • חיזוק שרירי הליבה והברך –  חיזוק שרירי הליבה שהם השרירים סביב הגו יתרום רבות לחיזוק עמוד השדרה והברכיים ושמירה על יציבה טובה.
  • בתחילת תהליך של שחיקת סחוס: הזרקת חומצה היאלורונית – חומצה היאלורונית דומה בהרכבה למים המצויים המצויים במפרק הברך ומונעים את שחיקתו וגם היווצרות דלקת. הוספת חומצה היאלורונית תתווסף למים שבברך ותתגבר את השפעתם. מומלץ לבדוק את סוג החומצה ולבחור בחומצה "מהדור החדש" שלא עלולה לגרום לתופעות כמו אלרגיה והתנפחות של העור.

פעולות שלא מומלץ לעשות

  • הליכה לפי טרנדים: אימוץ פעילות ספורטיבית על פי טרנדים אינה מומלצת. על כל אחד להתאים את הפעילויות הספורטיביות למצבו הגופני. ספורט מהיר ואינטנסיבי לא יתאים לכל אחד.
  • "ספורט של סוף שבוע": רבים אינם מוצאים את הזמן לעסוק בפעילות גופנית במהלך השבוע ומתוך ניסיון לפצות על כך עוסקים בסוף השבוע בפעילות אינטנסיבית. הדבר אינו מומלץ ומעמיד את הברכיים (ומערכות אחרות בגוף) בפני אתגר גדול מדי שגורם לשחיקה מהירה יותר. ככל שמתבגרים מומלץ לעסוק בפעילות מתונה יותר לאורך זמן מאשר בפעילות אינטנסיבית ומאמצת לעתים רחוקות יחסית.
  • לא להתעלם מכאבים: רבים נוטים להדחיק כאבים כל עוד הם נסבלים ולטפל רק מאוחר יותר, כשהכאב הוא בלתי נסבל. אל תחכו לסימפטומים חזקים יותר בכדי להתחיל לטפל. ככל שתקשיבו לאיתותי האזהרה ששולח הגוף, כמו כאבים בזמן עמידה ממושכת או עליה וירידה במדרגות כך גדול הסיכוי לטיפול קל יותר וגם להצלחתו. פנו לאורתופד ועשו צילום לפני שהכאבים מגיעים לרמה כזו שתשבש את חייכם.
מרק איווניר התאמת מדרסים
מרק איווניר התאמת מדרסים

מרק איווניר מייסד ומנהל המרכז למדרסים. המקום שמרכז עבורכם את כל מה שצריך לדעת על עולם המדרסים והתאמה אישית של מדרסים לרגל.