מדרסים לנעלי חיר

תוכן עניינים
למידע נוסף השאירו פרטים נוספים

מדרסים לנעלי חירכל מי שמשרת בקרבי או בעל נעלי חיר מבין את הקושי בנעליים צבאיות. נעלי חיר הן אמנם אווריריות ככל שניתן אף הדוקות מאוד כדי לשמור על הקרסול של הנועל, הן כבדות ובמשך ימי הטירונות וגם בשירות סדיר חובה לנעול את הנעליים במשך שעות ארוכות ולעיתים גם מספר ימים. לוקח זמן רב להסתגל לנעלי חיר אך גם אם הסתגלתם לנעליים עדיין יש הרבה נזקים שנעלי חיר יכולות לגרום. מדרסים לנעלי חיר נועדו כדי לשפר ליקויי יציבה, להקל על כאבים ופטריות, לחלק עומסים של לחץ על כף הרגל ולמנוע נזקים עתידיים לגב ולברכיים. אם אתם צריכים מדרסים לנעלי חיר כדאי שתקראו את הדברים הבאים.

 

מהם בכלל מדרסים לנעלי חיר?

יש סוגים שונים של מדרסים ולפני שניגע בפרט במדרסים לנעלי חיר נכיר את המונח הכללי. מדרסים הם אביזר אורטופדי שנוצר במטרה למנוע נזקים עתידיים, "לחפות" על ליקויי יציבה, להעניק תמיכה לעקב ולמי שסובל מפלטפוס ולהפחית עומסים על הגוף באמצעות פיזור לחצים של כף הרגל. מדרסים הם בשימוש עצמי, המדרסים מובנים בהתאמה אישית בהתאם למבנה הרגל וסוג הנעל ולכן לא ניתן יהיה להעביר מדרסים מאדם לאדם. למעשה, העברה של מדרסים לא תואמים לכף הרגל עלולה לפגוע יותר מאשר להועיל מכיוון שמדרסים הם בהתאמה לבעיות אישיות של הנועל. כאשר חיילים מחפשים מדרסים לנעלי חיר לפני כן יש לבדוק את טיב הנעל ולכן מומלץ להגיע עם הנעל ולהתאים את המדרסים בהתאמה אישית לנעל.

מדרסים לנעלי חיר הינם מדרסים פונקציונליים בדרך כלל, אך גם בהמלצת הרופא יוכל חייל לקבל מדרסים ביומכניים. מדרסים פונקציונליים נחשבים למדרסים פשוטים יותר והם מתאימים למי שסובל מבעיות קלות כמו פלטפוס או כף רגל עם קשת גבוהה. כאשר מפגשים המלצה מרופא צבאי למדרסים צריך להוכיח לקות כלשהי או קושי, לאחר מכן סביר להניח ותקבלו הפניה למדרסים פונקציונליים. במקרה בו המצב אינו משתפר הרופא יוכל להמליץ לכם על מדרסים ביומכניים. מדרסים ביומכניים הם מדרסים שנועדו לשפר את התנועה בגוף שלנו והם מתאימים למקרים מורכבים יותר. מדרסים ביומכניים הם מדרסים קשיחים יותר ונדרשת התאמה אישית לכף הרגל של המטופל. ההסתכלות על מדרסים לנעלי חיר היא שונה ממדרסים לעבודה או כל סוג אחר. מדרסים לחיילים צריכים לסייע לחייל להימנע מפציעות, להעניק תמיכה מלאה בכף הרגל ולפזר את העומס בהתאם גם לתפקידו של החייל ולשלב בו הוא נמצא בצבא. 

מדרסים מומלצים לנעלי חיר מותאמים לחייל בהתאם לתפקידו ועליו יהיה להגיע לייעוץ ואבחון טרם הוא יקבל את המדרסים. שימו לב, בחנויות רבות ניתן למצוא מדרסים שכביכול מתאימים לחיילים והם כבר מוכנים, כל מה שנותר לכם הם לקנות את המדרסים. עם זאת, כל עוד לא מדובר על מדרס בהתאמה אישית ורק על מדרסים לפי מידה הבעיה לא תיפתר ועשויה להחמיר. החומרים מהם מייצרים מדרסים לנעלי חיר מתאימים באופן אישי לתפקידו של החייל ולמקום בו הוא משרת, החומרים הם: קרבון, פולימרים, שעם, עור, גבס ועוד. בעת האבחון יוכל להצביע המטפל על צורך בהחלפת הנעל הקיימת מכיוון שהיא עשויה גם להוות בעיה.

 

מתי מומלץ לרכוש מדרסים לנעלי חיר?

התשובה היא כמה שיותר מוקדם. אם אתם יודעים שיש לכם כאבי גב, כאבי ברכיים, חוסר איזון בכף הרגל, פלטפוס, קשת גבוהה או נמוכה רצוי כבר ברגע שאתם מקבלים את הנעליים להתאים מדרסים עבורן. יש חשיבות רבה למדרסים לנעליים צבאיות מכיוון שהנזק יכול להיות לטווח הארוך ולעיתים גם אנחנו נרגיש את הנזק שנוצר רק לאחר כמה שנים או בתום השירות הצבאי. בצבא אנחנו מגיעים לגבול היכולת שלנו, במיוחד בשירות קרבי והנזקים יכולים להיות מרובים. מבעד לכך, גם חיילים שאינם משרתים בשירות קרבי יכולים לחוות נזקים עקב הזמן הממושך בו הנעליים נמצאות עליכם, עמידה ממושכת, נשיאת משקלים כבדים, אימוני ספורט וכן הלאה. אצל חיילים קרביים זה בא לידי ביטוי באופן מוחשי יותר עקב מסעות ארוכים, שמירות, שבוע שטח ועוד. 

המדרסים עוזרים לחיילים בדברים הקריטיים שנעלי חיר לא מסייעים לנו. בתור חיילים שנמצאים כל הזמן בתנועה העקב חוטף זעזועים לאורך כל הזמן, אין בלימה נכונה לנעלי חיר וכמו כן גם האוורור הוא מאוד מוגבל. המדרסים מעניקים תמיכה לעקב ובלימת זעזועים בפעילות מתונה עד פעילו בעצימות גבוהה. החיילים לרוב מתעלמים מהכאבים, האמונה שהכאב יחלוף וזה רק חלק מהדרך תופסת מקום רחב אצלם עד שמגיעים לנקודה בה כבר הנזק החמיר. חיילים רבים מעידים על כאבי גב, ברכיים, שברי מאמץ גם בזמן שירותם הצבאי וגם לאחר מכן. אחת הדרכים להימנע מהכאב הזה ולשמור על הגוף שלכם בריא היא באמצעות שימוש במדרסים מותאמים אישית. 

איך מתבצע התהליך?

לרוב תוכלו לקבל המלצה מרופא היחידה ולהגיע לקבל מדרסים ללא עלות מהחנויות שפועלות בשיתוף פעולה. עם זאת, בדרך כלל ההמלצה של הרופא תהיה על מדרסים פשוטים מאוד ולא תמיד הם יעשו את העבודה. כדי לקבל מדרסים איכותיים יותר יהיה עליכם להמתין זמן ממושך ולהגיע פעם נוספת לרופא היחידה ואז אולי יתאפשר לכם לקבל הפניה למדרסים ביומכניים. ההמלצה היא לא להמתין עד שהנזק יגיע לנקודת אל חזור, כל מי שהיה בצבא מבין שהבירוקרטיה שם היא מאוד נוקשה. לכן, תוכלו להגיע לאבחון עצמי להתאמת מדרסים לנעלי חיר. 

בשלב האחרון הרופא מאבחן את כף הרגל בהתאם למשקל, לגובה, לגיל ולמבנה כף הרגל שלכם. במהלך האבחון תשאלו מה המטרה של המדרסים, הם קיימים פלטפוס, מהי עוצמת הפעילות הגופנית שלכם ואיזה סוג מדרסים מתאימים לכם. המאבחן גם בוחן את הישיבה שלכם, העמידה וההליכה כדי לוודא חוסר איזון מסוים אם קיים. לאחר מכן תהיה לכם הבחירה מאילו חומרים המדרסים יוכנו בהמלצת המאבחן ולקיחת מידות. לאחר שקיבלתם את המדרסים תגיעו לביקורת לוודא שהמדרסים מבצעים את המטרה שלהם.

מרק איווניר התאמת מדרסים
מרק איווניר התאמת מדרסים

מרק איווניר מייסד ומנהל המרכז למדרסים. המקום שמרכז עבורכם את כל מה שצריך לדעת על עולם המדרסים והתאמה אישית של מדרסים לרגל.