מדרסים לנעלי ריצה

תוכן עניינים
למידע נוסף השאירו פרטים נוספים

מדרסים לנעלי ריצהשמירה על כושר גופני היא הדרך הנכונה להתמודדות עם כאבים בגיל בוגר, על שמירת סיבולת לב ריאה ומניעת מחלות. עם זאת, רבים לא מודעים לכך שבמהלך הריצה שלהם הם עצמם גורמים יותר לנזק מאשר תועלת. במהלך הריצה כפות הרגליים שלנו חווים עצימות גבוהה של זעזוע, במיוחד העקב שפוגש הוא ראשון את הקרקע. מבנה כף רגל לא מאוזן, פלטפוס או נעליים לא מתאימות יכולים להוביל לפציעות, כאבי גב, כאבי ברכיים ונזקים רבים. כדי להימנע מכל אלה מומלץ להתאים מדרסים לנעלי ריצה. 

 

מהם מדרסים לריצה?

מדרסים לנעלי ריצה מיועדים גם לספורטאים וגם למי שזה עתה התחיל לרוץ. ריצה היא בעלת סגולות בריאותיות רבות, אך גם יכולה להוביל לנזקים רבים בהתאם למקום עליו אתם רצים, לכושר הגופני שלכם, לעצימות ועוד פרמטרים שונים. הפציעות הנפוצות ביותר אצל ספורטאים וגם אצל רצים מתחילים הן בכפות הרגליים או עקב פגיעה בכף הרגל. עכשיו, אנחנו לא אומרים שכדאי להימנע מריצה, אנחנו אומרים שצריך לעשות את זה נכון. תחילה חשוב להתאים את סגנון הריצה שלכם בהתאם ליכולת שלכם ובהתאם לתזונה שלכם. תדעו אילו שלבים אתם עוברים ואל תתחילו ממאה, דבר שני הוא להכין את עצמכם עם הציוד הנדרש לריצה, נעלי ספורט מתאימים ומדרסים לנעלי ריצה. מדרסים הם מוצר אורטופדי ששומר על איזון הגוף במהלך הליכה, ריצה ואפילו ישיבה. 

ישנם סוגים שונים של מדרסים: מדרסים בהתאמה אישית, מדרסים עם בולמי זעזועים, מדרסים ביומכניים, מדרסים אורטופדיים, מדרסי גרפיט, מדרסי שעם, מדרסי ג'ל, מדרסים לעמידה ממושכת ומדרסים פונקציונליים. למעשה, כל המדרסים עומדים תחת שני סוגי מדרסים עיקריים: מדרסים ביומכניים ומדרסים פונקציונליים. מדרסים פונקציונליים הם מדרסים המותאמים לכף הרגל באופן אישי, המדרס פועל לשיפור מחזוק הדם והקלה על עומסים בכף הרגל. מדרסים פונקציונליים לרוב מתאימים לבעיות בדרגה נמוכה יותר ואילו מדרסים ביומכניים הם מדרסים המותאמים בצורה מדויקת לתנועת הגוף והמכניקה של הרגליים. מדרסים אלו מגיעים במספר גרסאות בהתאם למקרה הספציפי של המאובחן ומשפרים את השפעת הביומכניקה. המטרה של מדרסים לנעלי ספורט היא לפזר את העומס במהלך הריצה על כל כף הרגל בצורה מאוזנת וכמו כן להקל על כף הרגל באמצעות בלימת הזעזועים. כמו כן, המדרסים תומכים בכף הרגל במהלך הריצה ומונעים פציעות ולכן, חשוב להתאים את המדרסים גם בהתאם לכף הרגל של המאובחן וגם בהתאם לנעלי הספורט. 

 

אתם לא קצת מגזימים?

בסך הכל מדובר על ריצה, למה לעשות מזה עניין? בחור צעיר שעכשיו מחליט שהוא רוצה לרוץ ומעולם לא רץ בעבר יוכל לעשות זאת וסביר להניח שבפעמים הראשונות הוא לא ירגיש כאב ממשי. עם זאת, הצבירה של הנזקים מתעצמת ופוגשת אותו במוקדם או במאוחר. גם אם תפנו למאמן כושר מקצועי ומוסמך הוא יבנה עבורכם שלב אחרי שלב את תוכנית הריצה ולא תתחילו ביום הראשון ב-5 ק"מ ריצה. כאשר אנחנו הולכים ודורכים על הרגל אנחנו מפעילים עומס עצום על העקב. במהלך ריצה השוני הוא שאנחנו למעשה "מדלגים" בכל פעם על רגל אחרת, הדילוג "הלבבי" שנראה על פניו בריא לחלוטין ולא מזיק הוא בעצם בעצימות של פי 4-5 מאשר הליכה. זאת אומרת, העומס שאנחנו חווים על כף הרגל במהלך ריצה הוא פי בין 4 ל-5 מאשר הליכה. עקב העומס שאנחנו מפעילים על כף הרגל יכולות לצוץ בעיות שונות בכף הרגל, בברכיים, בגב, בצוואר וכן הלאה. המטרה היא לסגל את הגוף לעצימות הנכונה וכאשר אנחנו חוזרים על הריצה בכל יום מומלץ ואף חובה לבחור במוצרים אורטופדיים כדי באמת להנות מכל הסגולות שיש בריצה.

המטרה היא להסתכל כמה שנים קדימה, במיוחד אם אתם בשנות ה-20 לחיים שלכם כרגע וחושבים שכל עוד אתם לא מרגישים כאב עכשיו הנזק לא נגרם. ריצה היא גם תרגול, דבר שצריך לעשות במתינות ורצוי אפילו בליווי מקצועי ומבעד לכך, עם נעלי הספורט הנכונה ועל מדרסים לנעלי ריצה, כל נחיתה לא טובה מסכנת את כף הרגל שלכם. בנוסף, אם אתם בעלי בעיות גופניות כמו פלטפוס, קשת גבוהה וכן הלאה, מנגנון הבלימה שלכם במהלך ריצה והליכה עובד בצורה פחות תקינה וכאן נכנסים מדרסים לנעלי ריצה לתמונה. המדרסים כפי שציינו אינם מיועדים רק לספורטאים, למעשה סביר להניח שספורטאים כבר מחזיקים במדרסים ייעודיים. 

מה בנוגע לנעלי ריצה איכותיות?

נעלי ריצה איכותיות היא בחירה שאתם חייבים לבחור, אבל היא לא מספיקה. נעלי ספורט אינם בהתאמה אישית בשונה ממדרסים. כאשר אתם רוכשים מדרסים אתם צריכים להגיע למקום מקצועי אשר בונה את המדרסים לאחר אבחון של כף הרגל, התאמה למשקל הגוף שלכם ולעצימות שלכם כיום והעתידית בפעילות גופנית. מדרסים איכותיים יספגו חלק ניכר מהזעזוע במהלך הריצה ויפחיתו את העומס על כף הרגל. ברגע בו המדרסים אינם מותאמים אישית אתם מאבדים את האפקטיביות שלהם. המדרסים מותאמים לכל סוגי משטחי הריצה ובכך להפחית את המקום "לטעויות". וגם אם יש לכם מדרסים מקצועיים, אנחנו ממליצים עדיין לעבוד לפי תוכנית ריצה מסודרת.

 

כמה עולים מדרסים לנעלי ריצה?

המחיר משתנה בהתאם לכל אדם, טווח המחירים נע בין 700 ש"ח ועד כ-2,500 ש"ח. המחיר נקבע גם בהתאם לאיכות המדרסים כאשר מדרסים ביומכניים רכים יהיו בטווח מחירים של עד 1,000 ש"ח, מדרסים ביומכניים קשיחים (4 שכבות או יותר) יהיו בטווח מחירים של 1,000 ש"ח עד 1,400 ש"ח ואילו מדרסים קשיחים העשויים קרבון או גרפיט יכולים להגיע למחיר של כ-2,500 ש"ח.

קראו עוד על: מדרסים לריצה מחיר

מרק איווניר התאמת מדרסים
מרק איווניר התאמת מדרסים

מרק איווניר מייסד ומנהל המרכז למדרסים. המקום שמרכז עבורכם את כל מה שצריך לדעת על עולם המדרסים והתאמה אישית של מדרסים לרגל.