פעילות גופנית לדלקת מפרקים

תוכן עניינים
למידע נוסף השאירו פרטים נוספים

פעילות גופנית לדלקת מפרקיםלאנשים עם דלקת מפרקים מומלץ להקפיד על פעילות גופנית בעוצמה נמוכה הכוללת תרגילי אירובי, אימוני כוח ומתיחות, על מנת למנוע נוקשות מפרקים, לבנות שריר, לשפר את הסיבולת, לתרום לבריאות הלב ולשפר מצב הרוח.

כמובן שכשהמפרקים מודלקים, יש להקפיד על מנוחה. מחקר אחד מציע מנוחה של יומיים עד שלושה ימים במהלך התלקחות, אך מומלץ להקשיב לגוף. אם ההקלה מושגת באמצעות פעילות גופנית במים, או באמצעות שימוש במדרסים, ניתן לבצע את התרגילים, אך לא להעמיס על כאבי דלקת המפרקים.

פעילות גופנית בהתאם לתסמינים

הטיפול המתאים לדלקת מפרקים הוא שילוב של מדרסים המיוצרים בהתאמה אישית, ופעילות גופנית. ניתן להשיג את המדרסים בהנחות, בהתאם להסכמי היצרנים עם קופות החולים.

הגוף יאותת מתי הוא זקוק למנוחה, ויש להתייעץ עם הרופא על מנת למצוא את התרגילים הנכונים באופן אישי, ומתי יש להימנע מהפעילות הגופנית בשל התסמינים השונים עקב דלקות פרקים.

אלו התרגילים המומלצים לחולי דלקת מפרקים.

תרגיל כיסא

מיועד לחולי דלקת מפרקים המשתמשים במדרסים ומעוניינים במקביל לבנות שרירי רגל והוא מניב תוצאות יעילות יותר כשמשלבים אותו עם השימוש במדרסים. יושבים על כיסא בגובה רגיל, ומבצעים פעילות קימה וישיבה אך לא במהירות. מתמקדים בשליטה על התנועה, תוך שימוש בזרועות על מנת לקבל סיוע במידת הצורך.

מומלץ לבצע עשר עד 15 חזרות. אם התרגיל קל מידי, ניתן לבצע אותו על כיסא נמוך. אם הוא קשה מידי, לבצע אותו על כיסא גבוה יותר. כשהרגליים חזקות, ניתן לשלוט בתנועות הרגליים ולהיעזר פחות בידיים, ובכך לשקם את המפרקים ולהאט את תסמיני הדלקת.

יוגה: יעילה לאנשים עם מפרקים נפוחים

שימוש בשיטות הרפיה עמוקות, כמו יוגה נידרה, מקדם מערכת חיסונית בריאה ומסייע בהפחתת דלקת המפרקים. בנוסף, מתיחה עדינה נהדרת לשמירת ניידות ותנועה. יש להימנע מיוגה וזרימה חמה, הידועה כויניאסה יוגה, אשר עשויה להגביר את החום הפנימי ולהציב לחץ מופרז על המפרקים.

פילאטיס: מומלץ לחולי דלקת מפרקים המעוניינים לבנות שרירים חזקים יותר

פילאטיס טוב לייצוב המפרקים וחיזוק השרירים התומכים בהם. מומלץ לבצע את תרגיל "גשר הכתפיים". שוכבים על הגב, לוקחים נשימה עמוקה, מצמידים את הגב למזרן, מכופפים את הברכיים ומניחים את הזרועות לאורך צד הגוף.

המדרסים בתרגיל זה מאפשרים הקלת כאבי מפרק הברך והירך ומקלים את החזקת התנוחה לפרק זמן ארוך יותר. עם ההתייצבות, נושפים, מרימים את האגן ומחזיקים את התנוחה. נושפים בהורדת האגן בחזרה לקרקע, ושבים על התרגיל.

אימון מים: מומלץ לאנשים עם כאבי מפרקים משמעותיים

הפעילות מבוצעת בבריכה, בהליכה מצד אחד לשני בקצב מהיר. תרגיל זה מבוצע במרכז בריאות עם הליכון מתחת למים, והמאמן מתאים את מהירות התרגיל.

המים משחררים את הלחץ על המפרקים, ומומלץ להתאמן עם חגורת ריצה, המרימה את הגוף מרצפת הבריכה, כך שניתן לנוע ללא לחץ על הירכיים, הברכיים או הקרסוליים.

תרגילי מתיחות: מומלצים לחולי דלקת מפרקים, כל עוד לא מגזימים בעוצמתם, ואם הגידים והשרירים נמתחים מדי, ניתן להקל עליהם באמצעות נעילת נעליים עם מדרסים במהלך הפעילות. ניתן אף לבצע את התרגילים בישיבה על כיסא, אם זה עוזר, ולהשתמש ברצועות מתיחה לידיים ולרגליים.

מחברים כדור לרצועה, מניחים עליו את הרגל, תופסים כל קצה של הרצועה עם הידיים ומניעים את הכדור תוך יישור הרגל. מרימים את הרגל, ומושכים בעדינות את הרצועות. אם לא מגיעים לאצבעות הרגליים, לוקחים את הרצועה ומושכים את הרגל למטה, כך שעדיין ניתן למתוח את גיד הברך.

טאי צ'י: פעילות גופנית המיועדת לחולי דלקת מפרקים המסוגלים לבצע תרגילים בעוצמה נמוכה

טאי צ'י כולל תנועות איטיות וחלקות המחזקות את הגוף, מפחיתות את הכאב ומשפרות את הניידות.  אין לתרגל זמן רב יותר מכפי שניתן לבצע בנוחות. עשרים עד ארבעים דקות ביום הם ממוצע טוב לרוב החולים בדלקת מפרקים.

הליכה: מומלצת לחולי דלקת מפרקים, אלא אם כן התנועה מכאיבה מדי

השימוש במדרסים מאפשר הליכה ברמה בינונית עד קשה, במשך שלושה עד חמישה ימים בשבוע, למשך חצי שעה בכל פעם. ניתן לבנות את הסיבולת אם הולכים יותר, אך אם תסמיני הדלקת חמורים, ניתן לבצע גם עשר דקות הליכה בכל פעם.

 

אולי יעניין אותך גם:

מדרסים להקלה על חולי דלקת מפרקים שגרונית

מרק איווניר התאמת מדרסים
מרק איווניר התאמת מדרסים

מרק איווניר מייסד ומנהל המרכז למדרסים. המקום שמרכז עבורכם את כל מה שצריך לדעת על עולם המדרסים והתאמה אישית של מדרסים לרגל.