מדרסים לכף רגל סוכרתית

תוכן עניינים
למידע נוסף השאירו פרטים נוספים

מדרסים לכף רגל סוכרתיתסוכרת היא מחלה שנובעת מליקוי בחילוף החומרים של הגוף. לקות זו גורמים לרמת סוכר גבוהה בדם. סוכרת גורמת לבעיות שונות בגוף כאשר חלק נכבד מהן קשורות לרגליים. על מדרסים לכף רגל סוכרתית נרחיב במאמר הבא. 

 

מדרסים לכף רגל סוכרתית- מה זה סוכרת?

כפי שהבנו סוכרת היא בעיה של ליקוי בחילוף החומרים (מטבוליזם) של הגוף הגורם לרמת סוכר (גלוקוז) גבוהה בדם. מחלה זו נגרמת על ידי קושי של הגוף בהפקת אינסולין. אינסולין הוא הורמון המופרש על ידי הלבלב והוא עוזר בהמרת הגלוקוז לצורה המאפשרת את התפתחות התא ויצירת אנרגיה. 

סוכרת למישה גורמת לאי סדירות ברמת הגלוקוז בדם, אי סדירות במחזור הדם ונזקים למערכת העצבית.

קיימים שני סוגים עיקריים של סוכרת-

  • סוכרת מסוג 1 (סוכרת נעורים)- סוכרת מסוג זה נפוצה בעיקר בקרב ילדים ונערים. מדובר במחלה אוטואימונית שהורסת את תהליך ייצור האינסולין בלבלב. חולי סוכרת מסוג 1 יצטרכו להזריק אינסולין על בסיס יומיומי לאיזון רמת הסוכר בדם. 
  • סוכרת מסוג 2- סוכרת מסוג זה מופיעה בדרך כלל אצל אנשים עם עודף משקל. בסוכרת מסוג זה הלבלב מייצר אינסולין אך הגוף לא מנצל אותו. גורם ללחץ דם, מחלות לב, תפקוד כליות, פגיעה ברגליים ובכפות הרגליים ועוד. 

מדרסים לכף רגל סוכרתית- לאילו בעיות ברגליים זה גורם?

אצל חולי סוכרת יש סיכוי גבוה לפגיעה עצבית סנסורית. פגיעה זו נגרמת בעקבות פגיעה בכלי הדם באזור הגפיים. בעקבות כך נגרמים תסמינים שונים לכפות הרגליים כמו נימול וירידת התחושה, מה שגורם להתפתחות של חתכים בכפות הרגליים, לשפשופים, לכוויות, שברים בעצמות הרגליים, פצעי לחץ ובסופו של דבר נמק שיוביל לכריתת כף הרגל או חלק ממנה. 

כמו כן, בגלל חוסר תחושת כאב יכולים להיגרם שברים בעצמות הרגליים שיובילו לעיוות של העצמות וכך להתאחות מעוותת של העצם. 

דבר נוסף שיש לקחת בחשבון הוא שסוכרת מובילה להיצרות של העורקים. היצרות זו מובילה לירידה במחזור הדם ברגליים ובכפות הרגליים. מצב זה עלול להוביל לסיבוכים רבים במקרה של פציעה, שכן הדם יגליד בצורה איטית מאוד. כמו כן, מצב זה עלול להוביל לנפיחות ויובש של כף הרגל. 

 

מדרסים לכף רגל סוכרתית- מהם מדרסים?

מדרסים הם אביזר אורטופדי מיוחד, המיוצר בהתאמה אישית לכף הרגל. למדרסים מטרה ברורה והיא לשפר את ההליכה, לשפר את היציבה של הגוף, להפחית עומסים על כף הרגל, לפזר לחצים וכך להפחית כאבים. 

המדרסים מוכנסים לתוך הנעליים. יש לקחת בחשבון כי המדרסים מיועדים לשימוש של אדם אחד בלבד ולא ניתנים להעברה. עם זאת, אותו אדם יוכל להעביר את המדרסים מנעל לנעל. אך יש לקחת בחשבון את טיב הנעל. במידה שיש לכם נעליים עם זווית עקומה, הכנסת המדרסים אליהם עלולה לפגוע במדרסים והם לא יוכלו לבצע את התפקיד שלהם כנדרש ולתמוך ברגל. לכן, חשוב מאוד להבין שגם לנעליים יש חשיבות רבה בטיפול עם מדרסים. התאמת המדרסים כוללת מספר שלבים בהם כף הרגל עוברת אבחון, נלקחות המידות המדויקות שלה ומייצרים מדרסים מתאימים. 

קיימים שני סוגי מדרסים- 

  • מדרסים פונקציונליים- מדרסים אלה מיוצרים במספר גרסאות שונות ומותאמים אישית למקרה של כל מטופל. מדרסים אלה נועדים לטיפול בבעיות קלות יחסית כמו קשת גבוהה או נמוכה (פלטפוס). 
  • מדרסים ביומכניים- מדרסים אלה מגיעי במספר גרסאות שונות ומותאמים אישית למקרה הספציפי של המטופל. מדרסים אלה משפרים את השפעת הביומכניקה (יישום של חוקי מכאניקה על המערכת הביולוגית של גוף האדם).

 

אז מהם מדרסים לכף רגל סוכרתיתאז מהם מדרסים לכף רגל סוכרתית?

קודם כל יש להבין כי מדרסים לכף רגל סוכרתית לא מונעים את הסוכרת. כפי שהבנו הסוכרת עלולה לגרום לתסמינים שונים ולבעיות רבות בכפות הרגליים והמדרסים נחשבים לאחת השיטות היעילות לטפל בהן. 

מדרסים לכף רגל סוכרתית אמורים ליצור הגנה ופיזור עומסים שווה על מנת למנוע לחצים מוגברים באזור אחד. כמו כן, במקרה של כיב, ניתן לשחרר את הלחץ ממוקד הכיב על ידי נקודות לשחרור מוקדי לחץ במדרס עצמו. 

על מנת למנוע את החמרת הבעיות הקיימות ולהפחית סיכויים של בעיות נוספות חשוב מאוד להתאים מדרסים לכף רגל סוכרתית בהתאמה אישית. 

 

מדרסים לכף רגל סוכרתית בהתאמה אישית

מדרסים לכף רגל סוכרתית נועדו לחלק עומסים ולהפחית את הכאבים בכף הרגל. לשם כך חשוב מאוד להתאים אותם באופן אישי לכף הרגל. 

התאמה אישית לכף הרגל מתבצעת על ידי אורתופד מומחה שמאבחן את כף הרגל. אבחון כף הרגל יתבצע בשלושה מצבים- ישיבה עמידה והליכה. בכל מצב ייבחנו חלקים אחרים ויבואו לידי ביטוי בעיות אחרות. כמו כן באבחון יש לצלם את כף הרגל. 

לאחר האבחון, יש להסביר למטופל מה הבעיה בכפות הרגליים שלו על מנת שיידע איך להתמודד איתה. 

קראו עוד: מדרסים בהתאמה אישית

מדרסים לכף רגל סוכרתית- איך מתבצע האבחון?

אבחון כף הרגל מצריך התייחסות למספר פרמטרים שונים, ביניהם גובה האדם, משקל הגוף, גיל, מבנה כף הרגל ועוד. כמו כן, במהלך האבחון חשוב מאוד להבין האם המדרסים מיועדים לספורט או למטרה אחרת, כמו לדוגמא מדרסים לכף רגל סוכרתית שנועדו ליצור הגנה ולפזר את העומסים על כף הרגל או מדרסים לפלטפוס שנועדו לתמיכה בכף הרגל ולחלוקת העומסים בצורה תקינה. באבחון יבצעו מספר בדיקות-

  • בדיקה של מבנה הרגל- בדיקה המתבצעת במנח בו הרגל נמצאת בזמן פעילות ספורטיבית. מנח זה נבחר על מנת לאבחן כף רגל של ספורטאים ולהתאים להם מסרבים. מנח זה למעשה מאפשר חיזור של הלחץ שמופעל על כף הרגל במהלך ריצה, קפיצה ומנוחה. יש לקחת בחשבון את העובדה שלקשת כף הרגל בדרך כלל תהיה תמיכה מינימלית. 
  • בדיקה של טווחי התנועה של מפרקי הקרסול ושל מפרקי הבהונות. 
  • באבחון יבצעו לחיצות על אזורים בכף הרגל להפקת כאב. לדוגמא, אם החלק הפנימי של כף הרגל כואב במגע, הדבר יגרום למטופל ללכת על צידה החיצוני של כף הרגל, מה שישנה את כל היציבה של הגוף וישפיע גם על איברים אחרים.
  • באבחון תהיה התייחסות רבה למראה כף הרגל. המראה כולל פרמטרים כמו צבע כף הרגל ועובי העור בכף הרגל (לבחינה האם יש חסר ברקמות שומן בכף הרגל). 
  • בדיקה של מבנה הבהונות ועמדת העקבים. 
  • בדיקה של תפקוד שרירי הקרסול והשוק. 
  • בדיקה של אורך הרגליים. 

 

מדרסים לכף רגל סוכרתית- בחירת המדרסים

לאחר ששלב האבחון עבר בהצלחה, יש לבחור את סוג המדרסים המתאימים למטופל ולבעיה ממנה סובל. סוג המדרסים יושפעו מהחומר ממנו יוכנו. 

את החומר יש לבחור בהתאם לבעיה ממנה סובל המטופל ובהתאם לפעילות היומיומית לשמה צריך את המדרסים, כלומר מה העבודה שלו, האם צריך את המדרסים לספורט וכדומה. 

יש להבדיל בין מדרסים רכים שמתאימים לאנשים בעלי רקמת שומן דלה או בעלי כף רגל סוכרתית, לבין מדרסים קשיחים או חצי קשיחים, עשויים קרבון שמתאימים לבעיות כמו פלטפוס או קריסה של עמדת הקרסול. 

 

מדרסים לכף רגל סוכרתית- מידות כף הרגל

לאחר בחירת המדרסים יש לקחת מידות של כף הרגל. יש 3 דרכים אפשריות ללקיחת המידות של כף הרגל של המטופל. 

  • עמידה- לקיחת מידות של כף הרגל בעומס מלא. 
  • ישיבה- לקיחת מידות של כף הרגל בעומס חלקי. 
  • שכיבה בחבישת גבס- לקיחת מידות של כף הרגל ללא עומסים כלל.  

קראו עוד: מדרסים אורטופדיים

מרק איווניר התאמת מדרסים
מרק איווניר התאמת מדרסים

מרק איווניר מייסד ומנהל המרכז למדרסים. המקום שמרכז עבורכם את כל מה שצריך לדעת על עולם המדרסים והתאמה אישית של מדרסים לרגל.