מדרס אורטופדי – למי מדרסים אורטופדיים מתאימים ואילו סוגים של מדרסים אורטופדיים קיימים כיום

תוכן עניינים
למידע נוסף השאירו פרטים נוספים

לכפות הרגליים שלנו ישנה חשיבות עצומה בתפקוד היום יומי שלנו, שכן ניתן ממש להגיד כי כפות הרגליים סוחבות את משקל גופנו. אורחעובדה שמדרס אורטופדי הוא דבר אשר ניתן להתאמה אישית לכל לקוח, וקבלו את אחד הדברים החשובים ביותר לשגרה התקינה שלכם החיים המודרני יצר שגרה עמוסה ושוחקת עבור בני אדם רבים – הריצה בין עבודה, משפחה, ילדים, תחביבים, וכדומה, יוצר מצב שאנשים רבים לא עומדים בנטל של עצמם, דבר שבסופו של דבר מפתח בעיות כרוניות רבות, כאבים ממושכים בכפות הרגליים, כאבים שמסוגלים במקרים רבים להקשות עלינו באורח החיים השגרתי שאנחנו מכירים. מדרסים אורטופדיים, מהווים פיתוח חשוב בתחום ההנעלה, שיכולים לעזור לנו בקרים רבים מאוד – הקלה מורגשת בכפות הרגליים אשר מונעות מעמס רב ועומס רב שנתון בכל רגע על כפות הרגליים שלנו, שיפור בעמידה וביציבה התקנית שללנו, סיוע בבלימת זעזועים, ועזרה בהורדה והפחתה של כאב קיים בכפות רגליים. תוסיפו למשוואה הזו את העובדה שמדרס אורטופדי הוא דבר אשר ניתן להתאמה אישית לכל לקוח, וקבלו את אחד הדברים החשובים ביותר לשגרה התקינה שלכם, שכנראה אפילו לא ידעתם על החשיבות שלו. בכתבה הקרובה נעשה לכם סדר במדרסים, החשיבות שלכם, ולמי מדרס אורטופדי יתאים הכי הרבה.

בתור התחלה, מה זה בכלל מדרס אורטופדי?

מדרס אורטופדי הוא למעשה מונח כללי לחלוטין, אשר נועד על מנת לתאר אביזרים שונים בתחום האורטופדי, אשר מיוצרים בסופו שלמדרס אורטופדי הוא למעשה מונח כללי לחלוטין, אשר נועד על מנת לתאר אביזרים שונים בתחום האורטופדי, אשר מיוצרים בסופו של דבר בהתאמה אישית לכל כף רגל דבר בהתאמה אישית לכל כף רגל, ונועדו לשפר מגוון רחב של תחומים בחיים שלנו, לרבות – פיזור של הלחצים המופעים על כפות הרגליים שלנו, שיפור הליכה, תיקון של הליכה לא נכונה, יציבה לא נכונה, ועוד תפקידים רבים ומגוונים. מדרסים אורטופדיים הם דבר אשר נכנס בסופו של דבר לתוך כל נעל שאתם קונים, ועל כן ניתן להשתמש במדרס אורטופדי אחד למגוון רחב של נעליים אשר קיימים בידינו. כמו כן, לא כל נעל תאפשר למדרס שאנחנו קונים לעשות את העבודה שלו בצורה יעילה, ועל כן כאשר נבחר ללכת להתאמת מדרס אורטופדי אצל טכנאי אורטופדיה, נלך לבצע אבחון של סוג המדרס שמתאים לנו כמה שיותר, ונדאג להביא איתנו מספר נעליים לדוגמה. באבחון שיבצעו לנו להתאמה מרבית של סוג המדרס לכל אדם, טכנאי האורטופדיה עתיד לבחון ולהתייחס למספר פרמטרים שונים אשר קיימים וחשובים ביותר להתאמה נכונה של סוג המדרס לכל מטופל. מבין הפרמטרים שנבדרים אצל טכנאי האורטופדיה – גיל, משקל, גובה, מטרת המדרס (לאיזה ספורט, עבודה, וכדומה הוא מיועד) מבנה רקמות העור בכף הרגל, ונוספים.

לאחר אבחון מקיף שיבוצע, כל לקוח יקבל הסבר על הבעיות השונות בכפות הרגליים שלו

לאחר שביצענו את האבחון המקיף של המצב הרפואי של כפות הרגליים שלנו אצל טכנאי האורטופדיה, בשלב הבא נקבל את הממצאים השונים שהתקבלו באותו האבחון שביצענו. בשלב זה יסבירו לנו מה הן הבעיות השונות שנמצאו בכף הרגל שלנו, זאת על מנת שהלקוח ידע איזה סוג מדרס מתאימים לו, ומה הן הסיבות השונות לכך.

למה מדרסים אורטופדיים הפכו להיות לפופולאריים אצל ספורטאים רביםאשר נבחר ללכת להתאמת מדרס אורטופדי אצל טכנאי אורטופדיה, נלך לבצע אבחון של סוג המדרס שמתאים לנו כמה שיותר, ונדאג להביא איתנו מספר נעליים לדוגמה.

ניתן להגיד בצורה חד משמעית שמדרסים אורטופדיים הפכו להיות רלוונטיים ושימושיים מאוד בשנים האחרונות אצל ספורטאים שונים בעולם. בעולם הספורט כבר הבינו מזמן כי ביצוע ספורט עם מדרס אורטופדי מותאם לכל ספורטאי, זה משהו שבסופו של דבר עתיד לשפר את הביצועים הספורטיביים של כל ספורטאי, דבר אשר מסוגל למנוע פציעות כף רגל שונות באחוזי סטטיסטיים גבוהים מאוד, ומדרס אורטופדי יכול בסופו של יום להאריך את משך הקריירה של הספורטאי בשיא שלו. כיום, קבוצות כדורגל, כדורסל, ועוד בארץ ובעולם, עובדים עם מכון אורטופדי צמוד, אשר דואג להתאים בכל רגע נתון מדרס אורטופדי לכל שחקן בקבוצה, זאת בשל החשיבות הרבה שאנשים רוחשים כיום בעולם הספורט למדרסים האורטופדיים.

ולמה מדרס אורטופדי מתאים בעיקר לספורטאים?

זאת כמובן בשל העובדה שספורטאים בענפי ספורט מסוימים מפעילים לחץ רב וגדול על כפות הרגליים, ולכן כפות הרגליי שלהם נשחקות בקלות רבה יותר, ועתידות לחוות פציעות רבות, כגון נקע בקרסול, שבר בכפות הרגליים, פציעה ברקמות השונות בכף הרגל, ועוד פציעות רבות ומוכרות.

איך אדע אם אני צריך או כדאי לי להתאים מדרס אורטופדי?

ובכן, הדרך הטובה ביותר לדעת האם אתם צריכים מדרס אורטופדי או שמדרס כזה לא הכרחי לכם, היא לגשת לאורטופד, בין אם באופן פרטי ובין אם דרך קופת החולים בה אתם חברים. מה שאתם יכולים בעצם לעשות זה לקבוע תור ולבקש מהאורטופד לבחון את גופכם מבחינה אורטופדית כולל שיווי משקל, איזון פיזי וכדומה. במידה ואתם סובלים מכאבים כאלה או אחרים, כמו למשל כאבים בכפות הרגליים, כאבים בעקבים, כאבים בברכיים, כאבי גב תחתון ועוד, יכול מאוד להיות שהפתרון עבורכם הוא מדרס אורטופדי.

כמה יעלה לי לייצר מדרס אורטופדי בהתאמה אישית?

המחיר של מדרס אורטופדי משתנה ותלוי במגוון של קריטריונים כמו למשל איזה סוג של מדרס אתם מייצרים ומאילו חומרים או עשוי, איפה אתם בוחרים לייצר את המדרס, האם אתם משלבים את המדרס ביחד עם נעליים ומשתנים נוספים. היום, יכול מאוד להיות שאתם יכולים לקבל החזר על חלק או על מלוא הסכום, בין אם דרך קופת החולים בה אתם חברים, ובין אם דרך הביטוח הפרטי. מאוד חשוב לבדוק מה הפוליסה שלכם מכסה בהיבט הזה, והאם יש מקומות שנמצאים בהסדר, כדי שתוכלו לקבל החזר. באופן כללי, העלות של מדרסים ללא החזר נעה בין 500-2,000 ש“ח.

אורטופד כף רגלרופא אורטופד הינו רופא מומחה שסיים לימודי רפואה כללים ולאחר מכון המשיך להתמחות לצורך טיפול בשברים, כאבים, לקויות בעמוד השדרה, פגיעות ובעיות בכפות הרגליים.

אורטופד כף רגל יהיה רופא שהתמחה באופן ספציפי בסוגי ליקויים, מחלות ותופעות שונות לרבות ליקויים נרכשים או מצבים מולדים בכף הרגל, בקרסול, גיד אכילס ועוד.

ישנם מקרים שבהם אורטופד כף רגל ימליץ על טיפול שמרני, שאיננו מחייב התערבות כירורגית. כאשר מענה שמרני איננו מספק, עשוי להידרש טיפול ניתוחי. טיפול כזה יכול לעיתים לפתור תלונות על כאבים קשים או החמרה של ליקוי וסימפטומים אפשריים אחרים לרבות השפעות נוירולוגיות או פגיעה ברצועות או בסחוס.

מנח כף הרגל ושיפור היציבות

בעיה נפוצה יחסית שעימה מתמודד אורטופד כף רגל היא מנח לקוי של כף הרגל ותופעה של חוסר יציבות. מנח לקוי יכול להיות תופעה מולדת או נרכשת. מנח לא תקין יכול להיות כתוצאה מקשת גבוהה, עיוות של האצבעות ועצמות המסרק שברגל, נקע קשה או שבר, פגיעה ברצועות ובגידים. מנח רגל לא תקין ובעיות יציבות יכולים להיות תוצאה של שברי מאמץ, פלטפוס. פתרונות עליהם יוכל להמליץ אורטופד מומחה לעניין זה יכולים לכלול אביזרים לטיפול שמרני. מדובר בעיקר במדרסים וכן ברפידות או סדים.

רפידות יהיו בדרך כלל אביזר אורטופדי מיוצר לפי מידות נעליים כאשר ישנם מוצרים לגילאים שונים, לגברים ולנשים. לעומת זאת, מדרס הוא מוצר אורטודפדי אישי, שיותאם במכון אורטופדי, על פי המלצת רופא ולפי צרכיו הייחודיים של המטופל. מדרסים ורפידות יכולים להיות עשויים מחומרים נוקשים, חומרים רכים למחצה או חומרים רכים מאוד כגון סיליקון.

אורטופד כף רגל ורגל שטוחה

כף רגל נורמלית מאופיינת בקשתות לאורך הרגל וגם לרוחבה. ישנם אנשים שאצלם לא קיימת קשת מספקת או שהיא קרסה לחלוטין. מצב זה, של רגל שטוחה נקרא פלטפוס. אורטופד של כף הרגל מסביר שלא כל מי שסובל מפלטפוס יראה סימפטומים שמצריכים טיפול. יש כאלה שחיים עם רגל שטוחה במשך שנים אף בלי להיות מודעים לכך. יחד עם זאת, במידה וישנם כאבים או אי נוחות הפתרון הוא פשוט ביותר – התאמת רפידה או מדרס. ישנם מקרים שבהם נוצרת רגל שטוחה כתוצאה מפגיעה בגיד, פציעה או דלקת. שימוש במדרס יקל על הכאב, יסייע להחלמה וימנע מצבי שחיקה ושינויים ניווניים.

בוהן קלובה – סיפטומים ופתרונות

ישנם מטופלים שסובלים מכאבים קשים בכפות הרגליים כתוצאה מעיוות בעצמות המסרק, עיוות שהולך ומחמיר. אורטופד כף רגל יקרא למצב זה בשם בוהן קלובה או הלוס ולגוס. אורטופד מומחה מסביר כי בקרב אנשים מסוימים מדובר בתופעה על רקע גנטי, אולם יש גם היבטים התנהגותיים שיכלים להביא לכך כגון נעילת נעלים לא מתאימות, לוחצות או בעלות עקב מוגבה.

הלוקס ולגוס הינו מצב אורטופדי שבדרך כלל הולך ומחריף עם הזמן. במצבים מתקדמים נוטות האצבעות באופן שהבוהן לוחצת על האצבעות שלידה והעצם נעשית בולטת. כיצד ימליץ האורטופד לנהוג? מומלץ לנעול נעלים רחבות ונוחות, לא לוחצות וללא עקב מוגבה. ניתן להשתמש באביזרים אורטופדיים להקלה על לחץ ומדרסים מתאימים. אם הפתרונות לא מספקים ניתן לבצע ניתוח.

אורטופד כף רגל והטיפול בגיד אכילס

גיד אכילס, הממוקם בחלק האחורי של הרגל, מעל העקב וסמוך לשוק, הינו אזור מועד לפורענות. כל רופא אורטופד ידע לומר שדלקת או יותר נכון לומר קרע בגיד זה הינו מצב נפוץ שמאפיין למשל ספורטאים. הטיפול נעשה באמצעות מנוחה וקיבוע ואם צריך – מבצעים גם התערבות כירורגית.

מרק איווניר התאמת מדרסים
מרק איווניר התאמת מדרסים

מרק איווניר מייסד ומנהל המרכז למדרסים. המקום שמרכז עבורכם את כל מה שצריך לדעת על עולם המדרסים והתאמה אישית של מדרסים לרגל.